Innholdsbedømmelse

Vår vurdering: 100% - 64 stemmer

En filmanmeldelse er en artikkel som beskriver og evaluerer en film. Du kan publisere den på en webside, blogg, magasin eller avis. Det kan også være en del av vitenskapelig arbeid. I en filmanmeldelse gir du din mening om forskjellige aspekter av en film du så på. Noen tilfeller trenger du for å gi et poeng (f.eks. 3 av 5 stjerner). For andre vurderinger, må du gi anbefalinger.

Du kan se på hvilken som helst film om den er genial eller kjedelig. Enhver film som folk ser er verdt en kritikk. Det er viktig at du skriver en god leserinteressant anmeldelse. Husk at noen av dem ikke har sett filmen og er avhengig av at du vet hva den handler om. Du vil skrive en enestående anmeldelse ved å gjøre følgende:

Vet det grunnleggende om filmproduksjon.

Det er ikke et must for deg å ha erfaring med å lage film, men det er viktig å ha grunnleggende kunnskap om det tekniske. Begynn å skrive en film når du vet noe om lyd, kinematografi, belysning og filmmusikk. Kunnskap om disse aspektene hjelper deg å komme med informerte kommentarer. Du øker sjansene dine for å skrive en god filmanmeldelse hvis du har mer kunnskap om filmskaping. I tillegg til ideen, er det så mange ting som påvirker filmens kvalitet. En ide kan være god, men du bør vite at sluttproduktet avhenger av hvordan andre mennesker som skuespillere og redaktører gjør sine roller. Alle kan se en film og skrive en anmeldelse, men kunnskap om tekniske forhold vil gjøre en anmeldelse bedre.

Bruk en sterk ledelse

En velskrevet filmanmeldelse bør er informativ. Du bør overtale og gi en original mening uten å gi bort mye av plottet. En utmerket filmanmeldelse er kunstnerisk på sin måte. Se filmen skarpt og form en mening. Når du skriver om din mening, kan du begynne med en sterk leder som tiltrekker leserne oppmerksomhet og interesserer dem å fortsette å lese. Du kan oppnå dette gjennom forskjellige tilnærminger som å bruke et sitat fra filmen, sammenligne det med en berømt film, eller referere til glansen til regissøren eller skuespilleren hans. Skriv en kort, men kraftfull ledelse som viser om filmen innfridde dine forventninger.

Døm historien på en balansert måte

Gjennomgå karakterene til handlingene og bestemme om de passer godt i rollene deres, og om motivet er rimelig. Gjennomgå om konsistensen på måten alle oppfører seg, og legg merke til om noen handlinger eller ord virker usanne. Informer leseren om filmens historielinje er logisk, økonomisk, dårlig eller direkte meningsløs.

Vurder aktørene

Gjennomgangen din skal gi karakteren til skuespillerne. Hvis de er for mange, bør du rangere de viktigste. Gi leseren beskjed om den møter forventningen om at filmens plot og andre elementer tilsier. En god gjennomgang bør inneholde årsaken til eventuelle mangler hos skuespillerne. Du bør skrive hvis det er en feil av skuespillerne, regissøren eller manusforfatteren. Du vurderer vil være mer informativ hvis du foreslår hva hver person burde ha gjort bedre. Husk å rangere de tekniske spørsmålene, da de også spiller en rolle.

Skriv for målleseren din

Skriv din anmeldelse med leseren i tankene. Skriv en veldig balansert anmeldelse hvis det er for lesere av tradisjonelle publikasjoner. Dette betyr ikke at du ikke kan fordømme inkompetanse. Ikke gjør det til hele emnet. Du kan skrive mer kritiske anmeldelser når du skriver for moderne plattformer som nettsteder for filmanmeldelse. Du bør imidlertid støtte kritikken din eller komplimentere med gyldige observasjoner.

En god anmeldelse oppsummerer filmen, men gir ikke de viktigste elementene unna. Det informerer i stedet leserne om filmen oppfyller forventningene.

Ta en titt på vårt utvalg Akademisk skrivingstjenester side for veiledning.

Spesialtilbud!