enarzh-CNfrdeiwjanofaptruessv

Innholdsbedømmelse

Vår vurdering: 100% - 64 stemmer

En filmanmeldelse er en artikkel som beskriver og evaluerer en film. Du kan publisere den på en nettside, blogg, magasin eller avis. Det kan også være en del av vitenskapelig arbeid. I en filmoversikt gir du din mening om ulike aspekter av en film du så på. Noen tilfeller trenger deg til å gi en poengsum (f.eks. 3 ut av 5-stjerner). For andre vurderinger må du gi anbefalinger.

Du kan gjennomgå hvilken som helst film om den er strålende eller kjedelig. Enhver film som folk ser på er verdt en kritikk. Det er viktig at du skriver en god leser engasjerende anmeldelse. Husk at noen av dem ikke har sett filmen og er avhengig av deg å vite hva det handler om. Du vil skrive en fremragende anmeldelse ved å gjøre følgende:

Vet det grunnleggende om filmproduksjon.

Det er ikke et must for deg å ha erfaring med filmskaping, men det er viktig å ha grunnleggende kunnskaper om de tekniske egenskapene. Begynn å skrive en film når du vet noe om lyd, kinematografi, belysning og filmmusikk. Kunnskap om disse aspektene hjelper deg med å gi informerte kommentarer. Du øker sjansene dine for å skrive en god film anmeldelse hvis du har mer kunnskap om filmskaping. I tillegg til ideen er det så mange ting som påvirker filmens kvalitet. En ide kan være bra, men du bør vite at sluttproduktet avhenger av hvordan andre mennesker som skuespillerne og redaktørene har sine roller. Alle kan se en film og skrive en anmeldelse, men kunnskap om tekniske forhold vil gjøre en anmeldelse bedre.

Bruk en sterk ledelse

En godt skrevet film gjennomgang bør være informativ. Du bør overtale og gi en original mening uten å gi bort mye av plottet. En utmerket film gjennomgang er kunstnerisk på sin egen måte. Se filmen ivrig og danner en mening. Når du skriver om din mening, start med en sterk ledelse som tiltrekker lesernes oppmerksomhet og interesserer dem for å fortsette å lese. Du kan oppnå dette gjennom forskjellige tilnærminger som å bruke et sitat fra filmen, sammenligne den med en berømt film, eller henvise til brillansen av sin regissør eller stjernespiller. Skriv en kort, men kraftig føre som viser om filmen møtte dine forventninger.

Døm historien på en balansert måte

Gjennomgå handlinger av tegnene og avgjøre om de passer godt til sine roller og om motivet er rimelig. Gjennomgå om konsistensen i hvordan alle oppfører seg og merk om noen handlinger eller ord virker som falske. Informer leseren om filmens historielinje er logisk, økonomisk, dårlig eller helt meningsløst.

Vurder aktørene

Din vurdering bør rangere utførelsen av skuespillerne. Hvis de er for mange, vurder de viktigste. La leseren vite om de oppfyller forventningen om at filmens plott og andre elementer dikterer. En god anmeldelse bør inkludere årsaken til eventuelle mangler av skuespillerne. Du bør skrive om det er en feil av skuespillerne, regissøren eller manusforfatteren. Du vurderer vil være mer informativ hvis du foreslår hva hver person burde ha gjort bedre. Husk å også vurdere de tekniske sakene som de også spiller en rolle.

Skriv for målleseren din

Skriv din anmeldelse med leseren i tankene. Skriv en svært balansert gjennomgang hvis det er for lesere av tradisjonelle publikasjoner. Dette betyr ikke at du ikke kan fordømme inkompetanse. Ikke gjør det hele emnet. Du kan skrive mer kritiske vurderinger når du skriver for moderne plattformer som filmvurderingswebsteder. Du bør imidlertid tilbake din kritikk eller kompliment med gyldige observasjoner.

En god anmeldelse oppsummerer filmen, men gir ikke de viktigste elementene unna. Det informerer i stedet leserne om filmen oppfyller forventningene.

Ta en titt på vårt utvalg Akademisk skrivingstjenester side for veiledning.

pin It