enarzh-CNfrdeiwjanofaptruessv

Innehållsbedömning

Vårt betyg: 100% - 64 avgivna

En filmrecension är en artikel som beskriver och utvärderar en film. Du kan publicera den på en webbplats, blogg, tidning eller tidning. Det kan också vara en del av vetenskapligt arbete. I en filmrecension ger du din åsikt om olika aspekter av en film som du tittade på. Vissa exempel behöver dig att ge ett betyg (t.ex. 3 av 5-stjärnor). För andra recensioner måste du ge rekommendationer.

Du kan granska någon film om den är lysande eller tråkig. Varje film som folk tittar på är värt en kritik. Det är viktigt att du skriver en bra läsare engagerande recension. Kom ihåg att några av dem inte har tittat på filmen och beror på att du ska veta vad det handlar om. Du kommer att skriva en enastående recension genom att göra följande:

Känn grunden för filmskapande.

Det är inte ett måste för dig att ha erfarenhet av filmframställning, men det är väsentligt att ha grundläggande kunskaper om tekniken. Börja med att skriva en film när du vet något om ljud, film, belysning och filmmusik. Kunskap om dessa aspekter hjälper dig att göra informerade kommentarer. Du ökar dina chanser att skriva en bra filmrecension om du har mer kunskap om filmskapning. Utöver tanken finns det så många saker som påverkar filmens kvalitet. En idé kan vara bra men du bör veta att slutprodukten beror på hur andra människor som skådespelare och redaktörer gör sina roller. Vem som helst kan titta på en film och skriva en recension men kunskap om tekniska frågor kommer att göra en recension bättre.

Använd en stark ledning

En välskriven filmrecension bör vara informativ. Du borde övertyga och ge en ursprunglig åsikt utan att ge bort mycket av handlingen. En utmärkt filmrecension är konstnärlig på sin egen väg. Titta på filmen skarpt och bilda en åsikt. När du skriver om din åsikt, börja med en stark ledning som lockar uppmärksamheten hos läsarna och intresserar dem att fortsätta läsa. Du kan uppnå detta genom olika tillvägagångssätt som att använda en citat från filmen, jämföra den med en berömd film eller hänvisa till briljansen av sin regissör eller huvudrollskådespelare. Skriv en kort men kraftfull ledning som visar om filmen uppfyllde dina förväntningar.

Döma historien på ett balanserat sätt

Granska handlingarna av tecknen och bestämma om de passar sina roller väl och om motivet är rimligt. Granska överensstämmelsen i hur alla uppför sig och notera om vissa handlingar eller ord verkar vara falska. Informera din läsare om filmens historia är logisk, ekonomisk, fattig eller helt meningslös.

Betygsätt skådespelarna

Din recension bör rangordna prestanda av aktörerna. Om de är för många, värdera de viktigaste. Låt läsaren veta om de uppfyller förväntan att filmens plot och andra element dikterar. En bra recension bör innehålla orsaken till eventuella brister från aktörerna. Du borde skriva om det är ett misstag av skådespelare, regissören eller manusförfattaren. Din recension blir mer informativ om du föreslår vad varje person borde ha gjort bättre. Kom ihåg att också betygsätta de tekniska frågorna eftersom de också spelar en roll.

Skriv för din målläsare

Skriv din recension med läsaren i åtanke. Skriv en väldigt balanserad recension om det är läsare av traditionella publikationer. Det betyder inte att du inte kan fördöma inkompetens. Gör inte det hela ämnet. Du kan skriva mer kritiska recensioner när du skriver för moderna plattformar som filmgranskningswebbplatser. Du bör dock rita din kritik eller komplimang med giltiga observationer.

En bra recension sammanfattar filmen men ger inte huvudämnena bort. Det informerar istället läsarna om filmen uppfyller förväntningarna.

Ta en titt på vårt urval Akademisk skrivartjänster sida för vägledning.

pin It