Innehållsbedömning

Vårt betyg: 100% - 64 avgivna

En filmrecension är en artikel som beskriver och utvärderar en film. Du kan publicera det på en webbplats, blogg, tidskrift eller tidning. Det kan också vara en del av det vetenskapliga arbetet. I en filmrecension ger du din åsikt om olika aspekter av en film som du tittade på. I vissa fall måste du ge poäng (t.ex. 3 av 5 stjärnor). För andra recensioner måste du ge rekommendationer.

Du kan granska vilken film som helst om den är lysande eller tråkig. Varje film som folk tittar på är värt en kritik. Det är viktigt att du skriver en bra läsares engagerande recension. Kom ihåg att några av dem inte har sett filmen och beror på att du vet vad den handlar om. Du kommer att skriva en enastående recension genom att göra följande:

Känn grunden för filmskapande.

Det är inte ett måste för dig att ha erfarenhet av filmskapande, men det är viktigt att du har grundläggande kunskaper om tekniska egenskaper. Börja skriva en film när du vet något om ljud, film, belysning och filmmusik. Kunskap om dessa aspekter hjälper dig att göra informerade kommentarer. Du ökar dina chanser att skriva en bra filmrecension om du har mer kunskap om filmskapande hantverk. Förutom idén finns det så många saker som påverkar filmens kvalitet. En idé kan vara bra men du bör veta att slutprodukten beror på hur andra människor som skådespelare och redaktörer gör sina roller. Vem som helst kan titta på en film och skriva en recension men kunskap om tekniska frågor kommer att göra en recension bättre.

Använd en stark ledning

En välskriven filmrecension bör är informativ. Du bör övertyga och ge en original åsikt utan att ge bort mycket av handlingen. En utmärkt filmrecension är konstnärlig på sitt sätt. Se filmen skarpt och bilda en åsikt. När du skriver om din åsikt börjar du med en stark ledning som lockar läsarnas uppmärksamhet och intresserar dem att fortsätta läsa. Du kan uppnå detta genom olika tillvägagångssätt, som att använda en offert från filmen, jämföra den med en berömd film, eller hänvisa till briljanten hos dess regissör eller huvudrollen. Skriv en kort men kraftfull lead som visar om filmen uppfyller dina förväntningar.

Döma historien på ett balanserat sätt

Granska karaktärernas handlingar och avgöra om de passar sina roller väl och om motivet är rimligt. Granska om konsistensen i hur alla uppför sig och notera om vissa handlingar eller ord verkar falska. Informera din läsare om filmens berättelse är logisk, ekonomisk, dålig eller direkt meningslös.

Betygsätt skådespelarna

Din recension bör betygsätta skådespelarnas prestanda. Om de är för många, betygsätt de viktigaste. Låt läsaren veta om de uppfyller förväntningarna att filmens intresse och andra element dikterar. En bra recension bör innehålla orsaken till eventuella brister hos skådespelarna. Du bör skriva om det är ett misstag av skådespelarna, regissören eller manusförfattaren. Du granskar blir mer informativ om du föreslår vad varje person borde ha gjort bättre. Kom ihåg att också betygsätta de tekniska frågorna eftersom de också spelar en roll.

Skriv för din målläsare

Skriv din recension med läsaren i åtanke. Skriv en mycket balanserad recension om det är för läsare av traditionella publikationer. Det betyder inte att du inte kan fördöma inkompetens. Gör det inte till hela ämnet. Du kan skriva mer kritiska recensioner när du skriver för moderna plattformar som webbplatser för filmrecension. Du bör dock stödja din kritik eller komplimera med giltiga observationer.

En bra recension sammanfattar filmen men ger inte huvudämnena bort. Det informerar istället läsarna om filmen uppfyller förväntningarna.

Ta en titt på vårt urval Akademisk skrivartjänster sida för vägledning.

Specialerbjudande!